Thailand

17 december 2017 - Sydney, Australië

Genietend op ons terrasje in Manly (Sydney) nemen we nog even de tijd om onze belevenissen van de voorbije weken in Thailand met jullie te delen.

Na een afscheidsbbq 2 weken geleden op zaterdagavond en zondagmorgen nog een speech van Ruth met de uitreiking van het "certificate of appreciation" en héél veel dikke knuffels van alle kids en the staff, stappen we op de bus naar het Khao Sok National Park. Uiteindelijk hebben we besloten om het rustig aan te doen, geen back to basic toestanden met een trekking in de bergen of primitieve overnachting aan het meer. Het mag  iets meer luxe zijn met vooral een warme douche.

Het weer laat ons wat in de steek. 2 uitgeregende dagen maar daar laten we ons niet door afschrikken. Bij de dag-wandeling in het National Park door het tropisch regenwoud, geraken we door de glibberige wegen niet tot aan de waterval. De optie van onze gids om door de rivier te gaan, lijkt toch niet zo'n goeie keuze als we al  tot aan ons middel door het water baden en als we dan nog door een stroomversnelling moeten, besluiten we dat het toch wel beter is om de waterval toch maar te laten voor wat ze is en terug te draaien. Het is er ook vreselijk met al die bloedzuigers. Bah, vreselijke beestjes.

De volgende dag is al even avontuurlijk. Een trip met de boot op het 'Cheow Lan Lake". Daar zitten we dan in het bootje (zonder dak) met onze regencape aan in de regen. Het is wel wat lachwekkend. Het meer is vergelijkbaar met de boottocht van Halong Bay in Vietnam. Door het slechte weer geeft het wel een heel andere sfeer en heeft het wel iets mystieks zo met al die wolken.  Dan volgt er een wandeling naar de grot. Drie kwartier ploeteren door de modder. Soms zak je echt tot halverwege je onderbeen weg in de modder en geraak je er nog amper terug uit. Bij de grot gekomen, trekken we, met de zaklamp op ons hoofd, de grot in. Ook hier weer door het water, soms tot op borsthoogte. We kunnen maar een klein stukje de grot in doordat het water veel te hoog staat. Maar... het was wel mooi. En dan natuurlijk nog eens drie kwartier terug door de modder naar de boot. Uiteindelijk was het toch wel een leuke, spannende dag maar waren we wel ontzettend blij met de warme douche in onze bungalow. Nog een dagje lekker relaxen, gelukkig is de zon nu terug van de partij en dan pakken we het vliegtuig naar Chiang Mai, het noorden van Thailand.

Minder zwoel en frisser (alhoewel we daar niet zo veel van merken, toch nog altijd 28 graden) maar wel droger.

De gebruikelijke stadswandeling met de vele tempels en een trip naar het hoogste punt van Thailand, de Doi Intrahnon staan op het programma. Helaas laat ook hier het weer ons in de steek want van het prachtige uitzichtpunt boven is er maar weinig te zien met al die wolken. Het bordje is wel grappig en heel toepasselijk (zie foto).

Olifanten dan. Bij het maken van onze reisplannen was er nog even sprake om nog 1 week als vrijwilliger te gaan werken met olifanten. Uiteindelijk hebben we dat toch niet gedaan maar nu we in Chiang Mai zijn willen we toch wel iets met die olifanten doen. Geen toeristisch gedoe, dus geen ritjes, geen kunstjes, ... Na wat opzoekwerk kwamen we op een " full day elephant volunteer program" van de Maeklang Elephant Conservation Community uit. Wel een pak duurder maar daar steunde je dan ook nog het project mee. Wij dus een dag de bergen in om mee olifanten te verzorgen. Eerst wat uitleg en wistje-datjes over de olifanten, hen voederen, nieuw suikerriet planten, modderbadje geven, hen wassen in de rivier, bereiden van hun "herbal medicin food" en nog eens voederen. Spannend maar verschrikkelijk leuk.

Woensdag dan een lange busreis van 3u naar Chiang Rai. Daar bezoeken we the White Temple, the Blue Temple and the Black House (genoeg kleuren). De eerste is echt wel verschrikkelijk spectaculair en de moeite waard van de reis. Veel tirlantijntjes maar dat maakt het juist zo speciaal. Ook het bezoek aan de Karen-stam met de langnek-vrouwen is toch een beetje bizar en onbegrijpelijk voor ons en roept heel wat vragen op.

En zo hebben we dan uiteindelijk na 2 maanden het Aziatisch continent achter ons gelaten en zijn we aangekomen in het volgende continent, Oceanië (klinkt nogal he). Het weerzien met Evi en Andrew was weer ontzettend leuk en we gaan er volop van genieten. Strand, zee, zon en kerst en nieuw vieren hier met hen Super! Alhoewel we toch wel moeten wennen aan die combinatie. Kerstsfeer is hier toch heel anders en doet voor ons heel vreemd aan.

Voor jullie allemaal alvast prettige feestdagen, geniet van de gezelligheid, het lekkere eten en vooral van elkaar en de familie.

1. Joy:
    17 december 2017
    Voor jullie ook fijne feestdagen en groetjes aan Evi & Andrew!!
  2. Roel & Karin:
    17 december 2017
    Wat een prachtige ervaringen alweer! ‘t Mag dan mss een raar gevoel geven om de feestdagen in de zomer te beleven... Vorige zondag sneeuw in België...de maandag meer dan 1000 km file! En de rest van de week “bad hair days”! Geniet dus maar ten volle van de warmte en de zon.
    Ook voor jullie prettig eindejaarsdagen en “een lang gezond leven samen met veel reizen” 😉
  3. Raf en Linda:
    17 december 2017
    Alweer leuk om jullie verhaal te lezen!
    En nu kan ons Ann haar moederhartje effe goed opladen!!!
    Geniet van de familytime en de feestdagen XXX
  4. Brigitte:
    17 december 2017
    Amaai, helemaal mijn ding zo'n mooie tempels en boeddha's. Maar die balletjes die Roel aan 't rollen is vind ik verdacht. Ze zien er lekker uit maar ik zou het ni vertrouwen om ze op te eten. Ik wens jullie een zalige kerst en een gelukkig 2018. Doe de groeten aan Evi xxx
  5. Annick:
    17 december 2017
    Amai zoveel indrukken, zoveel mooie dingen, ... Echt een reis om nooit te vergeten.
    Geniet van het gezelschap van Evi en prettige feestdagen voor jullie allemaal!
    xxx
  6. Yolande (Commundo):
    18 december 2017
    Lieve Roel en Ann
    Heerlijk om weer jullie verhalen te lezen. Jullie zijn het avontuur lekker aangegaan. Fijne kerst bij je dochter Ann en een heel gelukkig 2018. Dankjewel voor jullie werk bij Home &Life
  7. Annemie:
    18 december 2017
    Mooie foto's,en wat aventuurlijk allemaal.Ik geniet alleen door het te lezen!
    Wens jullie prettige feestdagen . Dikke kus.
  8. Mady hermans:
    21 december 2017
    Leuke avonturen, mooie foto's! Die baard staat je goed Roel:-)
    Voor jullie ook fijne feestdagen, geniet van het gezellig samenzijn!

Mady en Frans.
  9. Janja:
    28 december 2017
    Wat een prachtige diversiteit. Fijne dagen met elkaar daar down under. Dikke zoenen!