Noordereiland

13 januari 2018 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

3 uurtjes vliegen van Sydney naar Auckland. Het was nog eventjes spannend, lichte paniek als blijkt dat er iets mis is met onze tickets. Emirates vliegt al maanden niet meer op Auckland en onze vlucht werd doorgeschoven naar Quantas. Onze namen zijn wel bekend in hun systeem maar blijkbaar zijn de tickets administratief niet door geboekt waardoor ze ons niet kunnen inchecken. Contacteer je reisagentschap. Wel moeilijk met zo'n tijdsverschil. Dus 2de optie, helpservice van Emirates. Na een zoektocht naar het kantoor kan de dame aan de balie ons gelukkig snel verder helpen zodat we nog net op tijd ingecheckt geraken.

In de late namiddag nog een kort stadsbezoekje aan Auckland gebracht (oa SkyTower/Haven) want de volgende dag vertrekken we naar het noordelijkste deel van Nieuw Zeeland, Bay of Islands/Northland. Helaas is het slechte weer de spelbreker en zijn we niet verder geraakt dan Paihia. Geen Cape Reinga, crossen over 90 miles beach of sandboarden van de duinen van Te Paki. Het blijft bij enkele korte wandelingen door oa het Kauri bos waar de grootste Kauri boom van Nieuw Zeeland staat en op zoek naar enkele watervallen.

Dan keren we terug via Auckland naar Coromandel. Gelukkig is het weer dan ondertussen terug veel beter want daar liggen verschillende mooie stranden. We zetten in Whitianga met het pontje over en wandelen zo naar Lonely Beach en Cook's Beach, waar James Cook in november 1769 de Britse vlag op Nieuw Zeelandse bodem hees. En natuurlijk mag de wandeling van Hahei Beach naar Cathedrale Cove niet ontbreken. We zitten wat in de knoop met onze planning en daardoor zijn we te laat om bij eb ons putje te graven op Hot Water Beach (natuurlijke warmwaterbron waardoor het warme water naar boven borrelt als je een put graaft)

Dinsdag zijn we vanuit Whakatane met de boot naar White Island geweest (een actief vulkaaneiland). Dat was echt wel een topper. Volledig uitgerust met reddingsvesten, helm en gasmasker stapten we eerst over van een grotere boot naar een klein motorbootje dat ons zo aan wal bracht. Er hing een geur van rotte eieren en overal zag je dampende kraters. Af en toe had je echt je masker wel nodig want het pakte serieus op je adem. Toch wel heel bijzonder om zo aan de rand van de krater te staan waar nog zoveel activiteit is (zie filmpje). En dan al die verschillende kleuren door de zwaveldampen en mineralen in de grond. Zeer mooi en zeker de moeite.

De volgende dag blijven we nog een beetje in de zelfde sfeer in Rotorua, met zijn borrelende hete bronnen en modderpoelen (ook daar hangt zo'n speciaal geurtje op sommige plaatsen). En Rotorua is ook nauw verweven met de geschiedenis van de Maori's. We bezoeken de Mitai Maori Village met een hangi (traditionele Maori-maaltijd, bereid in een ondergrondse oven) en hun traditionele dansen met oa de hakka (zie filmpje). En dan nog het Wai-o-tapu thermal park, ook nog zo'n fantastisch natuurwonder. Denk dat de foto's hier voor zich spreken. Ja, het waren weer enkele bijzondere dagen.

Vrijdag 12/1 was het dan tijd voor het zwaardere werk. De Tongariro Alpine crossing. Deze wordt wel de mooiste dagwandeling ter wereld genoemd en zeker een "must to do" in Nieuw Zeeland: 19,4km. Natuurlijk twijfelden we weer veel te veel aan ons zelf of we dit wel zouden aankunnen en leek even het weer  niet mee te zitten maar uiteindelijk na advies van de hoteleigenaar hier besluiten we er toch voor te gaan en... Yes we did it !!!  Wel met heel wat hijgen en puffen (dat deed het jong volk trouwens ook) maar het loonde zeker de moeite. Vooral het uitzicht op de Emerald lakes was prachtig. En het weer was ons gunstig gezind en het heeft braaf gewacht met overtrekken tot wij waren gepasseerd en van al dat moois hadden kunnen genieten.. Dus moe maar tevreden zitten we nu te bekomen van de inspanning terwijl we dan van de gelegenheid gebruik maken om ons eerste reisverhaal van Nieuw Zeeland neer te pennen, met weer veel te veel foto's maar het is zo moeilijk kiezen met zoveel schoons.

Noordereiland zit er bijna op en dan nemen we de boot naar het Zuidereiland wat nog vééél mooier zou zijn. Ben benieuwd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janja:
    13 januari 2018
    Tjonge, adembenemend weer. X
  2. Karin en Dirk:
    14 januari 2018
    Wauw! Wat schitterend toch!
    En ook lekker avontuurlijk :-)
    Actieve vulkanen, gasmaskers, helmen, 19+ km door de bergen... Ik hoop ooit nog eens te geraken waar jullie nu staan. Geweldig!! Geniet ervan!
    xxx
  3. Mady hermans:
    15 januari 2018
    Wat een plezier om jullie te kunnen volgen op reis! Zo'n spannende avonturen, fijne belevenissen, mooie beelden!! Het begint hier aardig te kriebelen.. jammer dat het zo ver is..
    Mady en Frans.
  4. Roel & Karin:
    16 januari 2018
    Ons fotoboek is ondertussen af...door jullie verhaal lezen, door jullie foto’s bladeren...wij blijven NZ herbeleven! Geniet er nog van!
  5. Pim:
    17 januari 2018
    Prachtig. Wat een fantastische reis maken jullie. Geniet van alles wat jullie meemaken.