Zuidereiland- topper van vandaag: picnic met dolfijnen

21 januari 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 16 januari, onze (knalrode SUV) auto op de ferry en wij op weg naar het zuidereiland. Eerst is het nog zwaar bewolkt maar tegen dat we bijna in Picton zijn, doet de zon een kleine poging. Het binnenvaren door de Queen Charlotta sound is zeer mooi. Alleen, deze streek zijn we vergeten in te plannen in ons schema (voor de volgende keer dan maar) en wij rijden dus direct door naar het Abel Tasman NP.

Woensdag, de hele dag gietende regen van 's morgens tot 's avonds. Na een kleine, korte wandeling zijn we drijfnat dus dat werkt echt niet. Dat wordt een dagje binnen zitten en wat fotootjes selecteren, uitzoeken wat we nog allemaal gaan doen, wat lezen en enkele tv programma's kijken via internet want dat werkt hier eens, voor één keertje degelijk internet. Gelukkig is het de volgende dag al terug beter en nemen we de watertaxi die ons afzet bij Anchorage Bay vanwaar we te voet terug wandelen naar Marahau (4u) langs baaitje met mooie stranden en dan weer door het regenwoud met kloven, rotsen en watervallen.

Daarna trekken we verder naar de West Coast via Cape Foulwind, met zijn zeehondenkolonie en nog verder door naar Punakaika met zijn pancake rocks. Bij hoogtij is het een echt spektakel om te zien hoe de zee inbeukt op de rotsen en door kloven omhoog spuit.

Na weer een autorit van 3u arriveren we bij Franz Joseph Glacier. We trekken ineens onze wandelschoenen aan en wij op weg naar de gletsjer. Bij het vertrek van onze wandeling lagen de bergen nog volop in de wolken maar al snel komt er hoe langer hoe meer blauw en ligt de gletsjer uiteindelijk helemaal in de zon. Na anderhalf uur wandelen zijn we terug aan de parking en is alles weer terug dicht getrokken, geen berg meer te zien. Hoeveel geluk kan je hebben.

Vandaag is onze volgende bestemming: Wanaka, The Southern Alps. Eerst nog een uurtje gewandeld naar de Fox Glacier en nog gestopt bij Lake Matheson met zijn verschillende uitkijkpunten op Mt Tasman en Mt Cook (nog eens anderhalf uur stappen). Bij helder weer reflecteren de bergen in het meer. Helaas vandaag zien we alleen de bomen en de wolken in het water. Tegen de middag zoeken we een leuke picnic plaatsje. Het wordt Ship Creek, nog net aan de zee, juist voor we landinwaarts rijden. We installeren ons en kijken wat uit over de zee terwijl we ons slaatje eten. En dan... Topper van de dag!  Zien we daar vlak voor onze neus toch een school dolfijnen tuimelen zeker. Juist in de branding. Ongelofelijk. Als we met onze voeten in het water staan kunnen we ze bijna aanraken, zo dicht zijn ze. Helaas geen foto's want tegen de tijd dat we daaraan dachten en we ons fototoestel waren gaan halen en Roel zijn zwembroek aan had waren ze terug verdwenen. Maar het was écht de MAX! De verdere autorit naar Wanaka is ook prachtig. Zo midden tussen de bergen en dan uiteindelijk het zicht op het strakblauwe "Lake Wanaka". Zeer mooi! De foto's zijn eigenlijk maar een magere afprint van de werkelijkheid.

Nog eventjes genieten van Wanaka en omgeving en dan op cruise door Milford Sound...

1. Roel & Karin:
    21 januari 2018
    KIKA...mochten jullie nog een leuk restaurant zoeken in Wanaka. Ook weer knappe foto’s! Genieten maar!
  2. Janja:
    22 januari 2018
    Zelfs zonder zon schitterend! Geniet! X
  3. Raf en Linda:
    22 januari 2018
    Dat ziet er weer allemaal top uit! En welke leuke plekjes jullie altijd weer vinden! Ik weet langs wie ik ga passeren als we ooit naar één van jullie bestemmingen gaan :-) Maar dan moeten die dolfijnen er ook weer bij zenne! Tof verslag weeral en tot de volgende, blijf nog maar lang weg ... hier maar miezerig en veel regen. X
  4. Frans en Mady:
    24 januari 2018
    Hallo Ann en Roel,
    dat is toch wel echt een gevarieerde (en superlange) vakantie, die jullie meemaken. En tot en met promotie voor Nieuw-Zeeland, ondanks minder goed weder af en toe.
    Morgen staat bij ons het Vakantiesalon van Antwerpen op het programma. Met jullie blog te volgen, hebben we er alle goesting in.
    Groetjes, F en M
  5. Roel&Ann:
    25 januari 2018
    Zeker een aanrader als je van natuur houdt. Hier is de verhouding natuur/ cultuur ook verre van in evenwicht hoor. Dus als we terug zijn half februari mag je altijd eens naar Schoten afzakken voor wat tips.