Hanoi & Halong Bay

19 oktober 2017 - Hanoi, Vietnam

Zo onze eerste dagen in Vietnam zitten erop. Tijd voor een verslagje voor het thuisfront.

Bagage gewikt en gewogen (letterlijk dan) om dan zondagmorgen 15 oktober om 10u30 gepakt en gezakt te kunnen vertrekken. Maarten en Joni brengen ons naar Schiphol en na 2x een vlucht van 6,5u en een tussenstop van 3u in Dubai landen we in Hanoi, hoofdstad van Vietnam.

Het eerste wat ons weeral opvalt zijn de duizenden toeterende brommertjes die hier door het verkeer razen. 5 miljoen zijn het er, alleen nog maar  in de stad Hanoi. Onvoorstelbaar! Een straat oversteken is dan ook een hachelijke onderneming. Een beetje slalommen tussen het verkeer en hopen dat de aanhoudende stroom brommertjes je mooi ontwijken (zie filmpje om jullie een idee te geven).

Dan even geld afhalen. 5 miljoen Vietnamese Dong (omgerekend amper 200 Euro). Een cola kost hier dan ook gemiddeld 25.000 Dong, even uit-eten met z'n tweeën, 400.000 Dong. Dat is wel even wennen zo'n getallen.

Weinig origineel, maar dus de eerste dag wat rondgeslenterd in de winkelstraatjes en de volgende dag een citytour gedaan met bezoeken aan de belangrijkste bezienswaardigheden hier in Hanoi. Het mausoleum van Ho Chi Minh, het presidentieel paleis, de éénzuilige pagode, de tempel van de literatuur en tenslotte "Maison Central"; de gevangenis gebouwd door de Fransen en tijdens de Vietnam-oorlog gebruikt om Amerikaanse krijgsgevangenen op te sluiten oa John Mc Cain zat hier.

Woensdag en donderdag zijn we dan gaan cruisen in Halong Bay, een baai van 1500km² die zicht uitstrekt tot aan de grens met China met meer dan 3000 grillige rotseilandjes uit zacht kalksteen die loodrecht oprijzen uit het water met diepe spelonken en grotten. Overnacht aan boord van een "jonk" met heel lekker, traditioneel Vietnamees eten. Héle mooie trip maar eigenlijk wel puur massatoerisme. Wel zonde natuurlijk maar tja we doen er zelf ook een beetje aan mee.

Morgen staat er nog een bezoek aan de Parfumpagode op het programma en's avonds stappen we op de nachttrein naar Hué. Wordt vervolgd...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anke:
    19 oktober 2017
    Leuk! Zo kunnen we jullie avonturen mee volgen.
    Die eerste dagen zagen er al goed uit. Voorzichtig met die brommertjes hoor! ;-)
    Geniet ervan!
  2. Ronald Imler:
    19 oktober 2017
    Tof om dit mee te kunnen lezen. Is er een groot tijdsverschil met hier?
    Je waant je wel al snel miljonair met al die "dong" lijkt me.
  3. Optiek Ann:
    19 oktober 2017
    helaba daar, fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen , in een andere wereld ... geniet maar! blijkbaar ook als Multi miljonair ...................lol.................heb genoten van jullie video...... het kan daar blijkbaar 'oversteken" zonder regeltjes......gezond verstand??
    tot later,
    A
  4. Roel&Ann:
    20 oktober 2017
    Het is hier 5 u later.
  5. Gert:
    25 oktober 2017
    Geniet er daar van! Groeten van de BAM-collega's!
  6. Janja:
    26 oktober 2017
    Hee miljonairs, bijzonder om die zaken die wij kennen uit de geschiedenisboekjes nu zo op jullie foto's te zien. Die tempel van literatuur vind ik wel intrigerend; veel mooie oude boeken ook daar? Mooi om zo met jullie mee te reizen. Blijven schrijven hoor! X