Ho Che Minh & Phnom Penh

1 november 2017 - Siem Reap, Cambodja

Weer enkele dagen verder en weer een pak ervaringen opgedaan. Al was het wel zware kost.

In Ho Che minh hebben we het oorlogsmuseum gedaan met niet alleen historische weetjes maar ook met pakkende oorlogsfoto's en foto's van de verminkingen door de Napalm- en Agent Orange aanvallen. De dag erna stond er nog een bezoek aan de Cu Chi-tunnels op het programma, Een enorm ondergronds tunnelcomplex dat tijdens de Vietnam oorlog als schuilplaats diende voor de Vietcong.

"The floating market" in Can tho was dan weer een heel andere ervaring. Varen tussen de boten waar druk allerlei koopwaar worden verhandeld. Op de overdekte markt sta je met open mond te kijken naar de vissen die daar liggen te spartelen en ten plaatse worden gevild. Vlees dat er open en bloot  ligt uitgestald en waar de mensen in liggen te rommelen om het mooiste stukje eruit te halen. Gaia en de voedselinspectie zouden er hun handen vol mee hebben maar in Vietnam kraait er geen haan naar.

Zondag zijn we dan tijdens een boottocht over de Mekongrivier de grens overgestoken naar Cambodja. Uit de boot voor controle aan de grenspost van Vietnam, terug in de boot om dan een beetje verder weer uit te stappen voor de nodige stempels te krijgen aan de grenspost van Cambodja.

In de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh bezochten we de gevangenis S21 wat het grootste detentiecentrum was waar de Rode Khmer de gevangenen martelde en van waaruit ze dan voor executie naar de "Killing Fields" werden gestuurd.  Dat was dan de volgende stop die op ons programma stond. Toch wel heel emotioneel als je daar rondwandelt langs die massagraven, boom ziet waar baby's werden tegen doodgeslagen en dan voor de stoepa staat  (opgericht ter herdenking aan de slachtoffers) met 8985 schedels en een hoop botten gerangschikt naar leeftijd en geslacht en de manier waarop ze om kwamen. Heel pakkend toch allemaal.

Gelukkig was er tussendoor ook wel een luchtigere noot. De kindjes van de "Champey Academy of Art" hebben aan ons enkele traditionele Cambodjaanse dansen getoond (en we moesten ook nog zelf mee doen).  Er werd ook muziek gemaakt en geschilderd. Daarna zijn we heel lekker gaan eten in een restaurant-school waar kansarme kinderen worden opgeleid. Hier is de specialiteit "tarantula". Wij hebben ons hieraan niet gewaagd maar enkele reisgenoten dus wel.

Met nog een tussenstop in Battangbang, reizen we dan weer verder naar de laatste bestemming van onze rondreis, Siem Reap,  met de beroemde tempels van Angkor Wat...

1. Marc en Nancy:
    1 november 2017
    mooi, mooi Heel leuk om te lezen en de fotio's te bekijken. Zo zijn wij toch ook beetje op vakantie.
  2. Brigitte:
    1 november 2017
    En maar stoefen he met uwe verse ananas njammie njammie. Mooie foto's, TOP !!
  3. Raf en Linda:
    1 november 2017
    Wow, allemaal heel emotioneel en overweldigend lijkt me!
    Maar een onvergetelijke ervaring ...
    Al dat eten op die marktjes, opgelet voor de darmkes :-) Dan lijkt een ananas me het meest veilig, haha!
  4. Ronald Imler:
    1 november 2017
    Boeiend reisverslag. Onwaarschijnlijke ervaring, lijkt me.
    Van het thuisfront: eerste basketoverwinning met topmatch van Maarten!
  5. Roel & Karin:
    2 november 2017
    We zijn benieuwd wat jullie dan wel gegeten hebben ???